Köpvillkor

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer GDPR. När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt GDPR, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en vårdnadshavare skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Betalning och Leverans

TH Express erbjuder ett flertal säkra betalningsalternativ, faktura, kortbetalning, Swish, PayPal, kontokredit, direktbetalning via banketter förskottsbetalning. När du är i kassan så bekräftar du först ditt köp för att sedan välja hur du vill betala. Klarna Faktura ligger alltid som förvalt betalningsalternativ om du inte själv ändrar betalningsmetod. Klarna Checkout erbjuder även möjligheten att välja en personlig kod, s k PIN-kod. Denna PIN-kod är ett valfritt alternativ för dig som önskar ett extra skydd när du handlar på nätet. Gällande frågor kring er betalning med Klarna Checkout kontakta Klarna på 08-120 120 10

Genom att lämna information i kassan och slutföra ett köp med Klarna Checkout så godkänner du Klarnas villkor. Ett slutfört köp innebär även att du godkänner TH Express köpvillkor.

Kortbetalning
TH Express erbjuder säkra kortbetalningar genom Klarna Checkout. Kortbetalning kan ske med Visa och MasterCard.

Faktura
TH Express erbjuder dig att betala mot Klarna Faktura i samarbete med Klarna Checkout. 

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Kredittiden för köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ

Delbetalning
Du kan välja att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar genom Klarna gäller alltid:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Delbetala med Klarna konto – Delbetala i din egen takt

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Swish
När du väljer att betala med Swish öppnar du din Swish-app och kontrollerar att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Du godkänner köpet med Mobilt BankID och får direkt en bekräftelse på betalningen. Pengarna dras samtidigt från ditt anslutna konto. För att skaffa Swish, kontakta din bank eller läs mer på getswish.se

PayPal
Du kan välja att betala från ditt PayPal-saldo eller via ett betal-eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. För mer information gå till PayPal.

Förskottsbetalning
Betala till vårt Bankgiro 5903-1732 eller Plusgiro 740083-1. Märk er betalning med ordernummer.

Prepayment:
International costumers can prepay your order to us.
BIC-code: NDEASESS
IBAN: SE62 9500 0099 6034 0740 0831
Mark your payment with your ordernumber.

Det framgår i butiken om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Du kan själv välja om du vill se priserna inkl eller exkl moms genom att välja detta på Startsidan.

Leverans kommer att ske inom 2-4 vardagar, 1-2 vardagar om du valt Direktleverans Brodit. (Se nedan)

Fraktpriset är angivet i webbutikens kassa och är för Sverige:

Postnord Varubrev - 59:- inkl. moms. (Tillgängligt i kassan om ordervärdet ej överstiger 1000:-)
Varubrev levereras direkt till din brevlåda. Om varubrevet är för stort för brevlådan eller om ingen i hushållet är hemma, blir du aviserad via sms eller e-post om att varubrevet finns att hämta hos ditt Postnord ombud. Har vi inte ditt sms-nummer eller e-postadress aviseras du via brev. Vid brevavisering tillkommer en dags leveranstid.
DHL Servicepoint - 69:- inkl. moms.
Leverans sker till ert närmaste DHL Servicepoint utlämningsställe. Har vi tillgång till ditt mobilnummer får du en SMS-avisering. Saknar vi ditt mobilnummer kommer du aviseras via
e-post. Vid brevavisering tillkommer en dags leveranstid. Du har möjlighet att välja ett valfritt DHL Servicepoint om så önskas.
DHL Paket - 99:- exklusive moms.
Paketet körs ut till ert företag.
Tips! Du kan med fördel välja DHL paket som leveranssätt om du är privatperson genom att lägga leveransen till det företag du arbetar på, då körs paketet ut till er.
Bud Göteborg - 80:- exklusive moms, 100:- inkl. moms.
Vi levererar direkt hem till er eller till er arbetsplats i Göteborg, Mölndal, Partille, Sävedalen, Västra Frölunda. Vardagar 09.00 - 16.00.

Europa:
Postnord Brev - Från 89:- inkl moms.

Direktleverans Brodit
Vi erbjuder möjligheten att skicka beställningar direkt från Brodit till dig, det är bra om du vill ha dina artiklar så fort som möjligt.
Välj "Direktleverans Brodit" som leveranssätt när du är i kassan. Leveranstid är 1-2 vardagar. I de fall vi har artiklarna i eget lager kan de komma att skickas direkt från oss.
(Vi reserverar oss för att en artikel kan vara restnoterad hos Brodit. Om en artikel är restnoterad så skickas beställningen direkt från Brodit så fort den är färdig i produktion.)
Det är oftast inga långa väntetider på restnoterade artiklar. 

Fraktpris vid direktleverans

Postnord Brev - 119:- inkl.moms (Tillgängligt i kassan om ordervärdet ej överstiger 500:-)
Postnord skrymmande brev levereras direkt till din brevlåda. Om brevet är för stort för brevlådan eller om ingen i hushållet är hemma, får du en avisering via brev om att du kan hämta din försändelse hos ditt Postnord ombud. Vid brevavisering tillkommer en dags leveranstid.
DHL Servicepoint - 119:- inkl. moms.
Leverans sker till ert närmaste DHL Servicepoint utlämningsställe. Har vi tillgång till ditt mobilnummer får du en SMS-avisering. Saknar vi ditt mobilnummer kommer du aviseras via
e-post. Vid brevavisering tillkommer en dags leveranstid. Du har möjlighet att välja ett valfritt DHL Servicepoint om så önskas.
Postnord Företagspaket - 149:- exkl. moms
Paketet körs ut till ert företag.
Tips! Som privatperson kan du med fördel välja företagspaket genom att lägga leveransen till det företag du arbetar på.

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att kvitto, faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.

Avbeställning

Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att kvitto, faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt.

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att kvitto, faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen.

Svensk moms

Kunder i ej EU-land eller företag med VAT-nummer betalar ej svensk moms.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 5 vardagar räknat från dagen då vi mottagit returen.

Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.

Reklamationer och återköp i vissa fall

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.